در ادامه مقاله اولین بازیهای ایرانی که ماه گذشته منتشر شد و در آن به معرفی بازیهای عرضه شده در دهه ۷۰ و نیمه اول دهه ۸۰ شمسی پرداختم، حالا به سالهای ۱۳۸۶ و ۱۳۸۷ میرسیم. دوران اوج ویندوز XP! دو سالی که برای بازیهای رایانهای کشورمان، یادآور خاطرات بسیار است. بازیهای ایرانی در ژانرهای متنوع راهی بازار میشدند تا بازیکنانی با سلایق مختلف را جذب کنند.
چون تعداد بازیها زیاد است، مقدمه را کوتاه کرده و سریع به اصل ماجرا که معرفی خود بازیهاست ورود میکنم.
حسنی و لوبیای سحر آمیز (انتشار: ۱۳۸۶)
اگر از مخاطبان سن و سال دار ما باشید احتمالاً اسم برادران بیک مولایی به گوشتان رسیده. آقایان حمید و محمد بیک مولایی که بنیانگذاران شرکت «کوثر نگار رایانه» بودند و اولین بازی مطرحشان «حسنی و لوبیای سحر آمیز» بود که میشود از آن به همراه پویا و خپل به عنوان اولین بازیهای کودکانه سهبعدی ایرانی یاد کرد. از جمله دیگر فعالیتهای این شرکت در دهه هشتاد، توسعه بازیهای حرکتی مشابه کینکت بود که یک نسخه از آن شامل ۹ بازی حرکتی با عنوان «مجموعه بازیهای وبکم امپراطور» عرضه شد.
در پشت جلد بازی حسنی و لوبیای سحر آمیز نوشته است: «حسنی که قبلاً تنبل بود حالا بخاطر جمع کردن سیبها از خانه بیرون آمده. مادر حسنی چون میداند که حسنی خیلی سیب دوست دارد مسیری از سیب برای او میچیند تا شاید حسنی به خودش بیاید اما در راه گرفتار غول بالای ابرها شد که بوسیله لوبیای سحر آمیز پایین آمده بود. حسنی در پی جمعآوری سیبها متوجه داستان میشود و تصمیم میگیرد که برای نجات مادرش دست بکار شود و خود را به غول بالای لوبیا برساند. اما…»
از نکات خاطره انگیز، عرضه این محصول بر روی ۱ سیدی به قیمت ۲۵۰۰ تومان بود.
نجات بندر: دفاع در خط آتش (انتشار: ۱۳۸۶)
مرتضی بصارت دار اهل بندرانزلی با دانش برنامهنویسی خود، در گیممیکر تغییراتی ایجاد کرده و آن را شخصیسازی کرده بود. او توانست بازی نجات بندر را (اولین بازی استراتژی ایرانی) برای شرکت تبیان بسازد که آن زمان همه را به یاد بازی معروف Commandos میانداخت.
پشت جلد بازی نوشته بود: «نجات بندر روایت ایران نه چندان دور است. ایرانی تحت سلطه و اشغال. روایت جنگی است نابرابر در مقابل اشغالگران. شاید درسی باشد تا یادمان باشد که هیچگاه نباید از دفاع از کشورمان غافل شویم. کشوری که همواره ایستاده بر خون و غیرت مردان و زنانش است. ورق میزنیم گوشهای از تاریخ این سرزمین را در نجات بندر.»
گیمپلی بازی بیشتر مبتنی بر مخفیکاری بود و جزء اولین بازیهای دارای هوش مصنوعی کار شده (برای دشمنان) در کشور به حساب میآمد.
عملیات ویژه (انتشار: ۱۳۸۶)
یک بازی تیراندازی اول شخص با موضوع انرژی هستهای که توسط تیم رویا پردازان و با حمایت اتحادیه انجمنهای اسلامی دانش آموزان تولید و منتشر شده است. روی جلد بازی نوشته شده بود «اولین بازی کاملاً ایرانی»؛ یعنی بازیهای قبلی سوء تفاهمی بیش نبودند! عجیبتر اینکه روی دیسک بازی نوشته شده بود «بدون محدودیت سنی» آن هم برای یک بازی تیراندازی دارای خشونت!
به گفته دبیرکل اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، چندین نوبت بهروزرسانی فنی روی این بازی انجام شده ولی از سرنوشت این نسخهها و محل تهیه آن، اطلاعی ندارم. چراکه این بازی بیشتر بصورت توزیع مناسبتی/میدانی به دست مخاطبین میرسید.
عصر پهلوانان (انتشار: ۱۳۸۷)
در آن سالها برای هر ژانری از بازیها یک نمونه ایرانی ساخته و منتشر میشد. اولین تلاش جدی برای ساخت بازی در ژانر نقشآفرینی، متعلق است به شرکت رسانا افزار شریف به خاطر بازی «عصر پهلوانان».
عصر پهلوانان یک بازی نقشآفرینی برگرفته از شاهنامه فردوسی است. داستان با هجوم دیوان به شهر زابل آغاز میشود. شما در نقش آتار، شاهزاده زابل به دنبال دلیل حمله دیوان به شهر هستید و با کمک پیشداد، در جستجوی راز رویینتنی راهی سفری پر ماجرا میشوید. آتار میتوانست از جادوها، ابزار و سلاحهای گوناگونی استفاده کند و رفته رفته انواع جدیدی از آنها را بدست میآورد.
لطفعلی خان زند (انتشار: ۱۳۸۷)
قدیمالایام گیمرها با Devil May Cry، خدای جنگ و شاهزاده ایرانی طعم شمشیرزنی در یک بازی سراسر اکشن را تجربه کرده بودند. لطفعلی خان زند اولین بازی اکشن ماجرایی تاریخی و شمشیرزنی ایرانی بود. شرکت هنرهای پویا این بازی را برای رایانههای شخصی تولید و روانه بازار کرد. بازی با استفاده از C4 Engine ساخته شده بود و گرافیک قابل قبولی را در زمان خود در مقایسه با بازیهای داخلی ارائه میداد. البته فیزیک اشیاء دارای اشکالاتی بود و وزن آنها در برخورد و جابجایی، غیرطبیعی به نظر میرسید.
بازی لطفعلی خان زند دارای داستان خوبی بود که به وسیله میانپردههای از پیش رندر شده نمایش داده میشد.
عملیات انهدام: نبرد فاو (انتشار: ۱۳۸۷)
بازی بر اساس روایتی از عملیات غرورآفرین والفجر ۸ توسط رسانه گستر بنیسی ساخته شده است. در مقاله قبلی به معرفی شکارچی تانک و پایان معصومیت پرداختم که هر دو در موضوع دفاع مقدس و قدیمیتر بودند؛ اما عملیات انهدام ادعا میکند که «نخستین بازی سهبعدی و تخصصی دفاع مقدس» است.
سرزمین رویا (انتشار: ۱۳۸۷)
اکثر بازیسازان ما مستقل محسوب میشوند ولی یکی از اولین بازیهایی که به معنای واقعی مستقل بود و با ذوق هنری خاصی توسط مهدی فنائی طراحی شده بود، سرزمین رویا نام داشت. یک پلتفرمر ماجراجویانه با داستانی جالب و شخصیتهای متعدد. بازی به سرعت بین گیمرها طرفدار پیدا کرد و از دنیای آن آثاری جانبی از جمله «افسانههای هیلاس» در قالب داستان صوتی تهیه شد.
در سایه سحر (انتشار: ۱۳۸۷)
منظور سِحر و جادو هست و با سَحَر اشتباه نگیرید. تیم کوچک و مستقل کوه یخ این بازی نقش آفرینی را ساختند که جزء بازیهای کمتر شناخته شده آن زمان محسوب میشود. در سایه سحر را بازی کرده بودم و پروژه کوچکتر و سادهتری به نسبت عصر پهلوانان بود.
پشت جلد بازی نوشته بود: «در گذشتههای دور در سرزمینی دوردست جوانی به نام آرش زندگی میکرد. جادوگر پیر برای نابودی اهریمنان و فرمانروایی بر سرزمین سیاهی آرش را به سحر خود درآورد و کلید رهایی از چنگال سحرش را نابودی دشمنان و اهریمنان آن سرزمین قرار داد. پس آرش برای رها شدن از سایه سحر راهی سرزمین سیاهی شد…»
بازیهای اعتیادآور و دسکتاپی مجموعه BigFishGames و PopCap و Reflexive و GameHouse را خاطرتان هست؟ کوه یخ یک بازی کمحجم دیگر نیز حوالی همان سال با نام «مهاجمان پشه» ساخت که شبیه به Chicken Invaders بود و به رایگان در سایتش منتشر کرد.
داستان جزیره (انتشار: ۱۳۸۷)
«شما باید جزیرهای بزرگ و متروک را به یک مکان گردشگری بسیار زیبا و با امکانات متنوع تبدیل کنید. قهوهخانهها، هتلها، کشتیها، کبابی، بستنی فروشی، سالن موزیک، کافی نت، بیمه و شهرداری و کلی امکانات دیگر در اختیار شماست تا بتوانید به هدف خود، دست پیدا کنید.» این بازی یکی از تولیدات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بود که برنده رتبه اول و لوح زرین از دومین جشنواره ملی رسانههای دیجیتال شد.
مامور ویژه (انتشار: ۱۳۸۷)
بازی دیگری از تبیان و دومین بازی ایرانی در ژانر رانندگی (پس از رانندگی در تهران). در واقع این نگارش اول بازی بود که در این نسخه فقط بازیکن میتوانست ۱- ماشین انتخاب کند ۲- خصوصیات ظاهری آن را تغییر دهد ۳- در مسیر تمرین کند و خود را برای انتشار نسخه بعدی که نسخه اصلیست آماده کند، آن هم با پرداخت هزینه!
برره سرزمین گمشده (انتشار: ۱۳۸۷)
بازی سوم شخص اکشن ماجرایی ساخته استودیو ویژه پرداز پارس و برنده چهار تندیس سیمین از اولین جشنواره رسانههای دیجیتال. داستان بازی: «پدر و مادر امید که از نخبههای روستا هستند موفق به کشف فرمول شیمیایی جدیدی شدهاند که اقتصاد روستا را متحول نموده است. تیمورخان و دار و دسته راهزنان برای دستیابی به این دستاورد به روستا حمله کردهاند و ضمن اسیر کردن پدر و مادر امید روستا را هم اشغال نمودهاند. حالا امید به دنبال پدر و مادرش درگیر مسائلی میشود که شما باید به او کمک کنید تا پیروز میدان شود.»
میهمان ناخوانده (انتشار: ۱۳۸۷)
یک کلون از بازی خارجی همسایه جهنمی که توسط مدین گیم به سفارش شرکت ملی گاز ساخته شده است. برعکس آن بازی مشهور که مردمآزاری را سرلوحه خود قرار میداد، در میهمان ناخوانده بازیکن باید مشکلات مربوط به بخاری، لولهکشی، گاز و … را در زمانی محدود رفع کند و اگر دیر یا اشتباه کارها را انجام دهد یک کتک مفصل از صاحبخانه میخورد.
در مقاله بعد به معرفی بازیهای رایانهای ایرانی سالهای ۸۸ و ۸۹ خواهم پرداخت.